Snatteri av matvaror

Person blir ertappad med att ha fört ut obetalda matvaror till ett värde på 60kr. Personen är inte tidigare straffad och är myndig. Polisen som tog hand om personen tog legitimation och rapporterade till sina kollegor samt butiken.

Vad kommer troligtvis att ske nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Troligen har du blivit polisanmäld för snatteri i enlighet med 8 kap. 2 § brottsbalken (1962:700) (BrB). Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst sex månader. I ditt fall är ett bötesstraff mest rimligt.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare