Slitage i hyreslägenhet

Jag undrar vad som anses vara slitage i hyreslägenheter som jag har RÄTT att få fixat av dom? Ibland så kör dom fuling och säger att "det där är inte så slitet, det får man räkna med, m.m "

Men vem är det som avgör om det är tillräckligt slitet för att få de målat, tapetserat, byte av spis, kyl, m.m ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyra behandlas i 12 kap jordabalken (förkortas JB), också kallad hyreslagen (se lagen här).

Enligt 12 kap 9 § JB ska hyresvärden på tillträdesdagen se till att lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Alltså ska en bostadslägenhet som någon ska bo i vara i sådant skick att den är fullt brukbar för det ändamålet. Vilket skick som är godtagbart och vad man har rätt att kräva som standard beror lite på var lägenheten är belägen och kan ändras med tiden, därav formuleringen "allmänna uppfattningen i orten".

Enligt 12 kap 15 § JB ska hyresvärden under hyrestiden hålla lägenheten i sådant skick som sägs i 12 kap 9 § JB (som citeras ovan), understigs detta skick ska hyresvärden åtgärda detta. Om lägenheten är uthyrd som bostad ska hyresvärden med jämna mellanrum se till att tapetsering, målning och andra reparationer som behövs med tanke på lägenhetens försämring beroende på ålder och bruk. Slitage varierar från olika lägenheter men en vanlig tidsintervall har blivit 14 år. (Detta gäller dock inte om något annat har avtalats eller om lägenheten är belägen i ett enfamiljshus.)

Eftersom att det är hyresvärden som ska ombesörja att lägenheten hålls i det skick som krävs är det ju dem som själva bestämmer när renovering ska ske. I ett äldre rättsfall har man dock ansett att renovering krävs när snickerier varit nött så att det blanka ytskiktet varit helt borta, färgen på dörrhandtagen varit så sliten att den underliggande mörka masoniten syntes, färgen på elementen varit avnött på vissa ställen och att tak och väggar i badrummet haft sprickor och färgavflagning. Detta rättsfall kom för längesedan och det är möjligt att man idag har rätt att kräva lite mer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare