Släktingars rätt till den avlidnes hyreslägenhet

Hej!

Min mor har just gått bort och vi är fyra bröder som är dödsbodelägare. Vi ska snart hålla begravning och min ena bror som bor långt bort, undrar om han kan bo i min mors hyreslägenhet?

Finns det något juridiskt hinder för det? Vi andra tycker att det är ok att han bor där i samband med begravningen.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Beklagar sorgen efter din mor. Eftersom det framkommer att din mor gick bort nyligen utgår jag från att hon fortfarande står som hyresgäst för lägenheten. Ni som dödsbodelägare ska förvalta er mors egendom, och även hyreslägenheten i det fallet, under boets utredning (18 kapitlet 1 § Ärvdabalken).Det finns därför inga juridiska hinder för att din bror ska få bo i lägenheten tillfälligt, särskilt inte med tanke på att ni alla är överens om att brodern ska få bo där i samband med begravningen.

Däremot om din bror vill överta hyreskontraktet efter din mor krävs det att din bror och din mor har bott tillsammans under en längre tid i hyreslägenheten för att det ska vara tillåtet (12 kap. 34 § Jordabalken). Eftersom din bror bor långt bort är det därför inte troligt att han kommer få bo kvar permanent i lägenheten.

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga! Ta hand om varandra.

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare