Skyndsamt och utan onödigt dröjsmål

Gäller "skyndsamt utan onödigt dröjsmål" även om det gäller ett ja eller nej på en begäran om en förvaltning i kommunen kan tänka sig att bekosta ex. hastighetsmätning i ett område?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller myndigheters skyldighet att agera "skyndsamt och utan onödigt dröjsmål" så regleras detta i 2:13 TF och är aktuellt ifråga om utlämnande av allmänna handlingar. Definitionen av en allmän handling finns i 2:3 TF och innebär en existerande handling som är framställd i skrift eller bild. Handlingen ska förvaras hos myndigheten och antingen vara inkommen eller upprättad hos myndigheten. Här omfattas alltså inte ett svar på en begäran/förfrågan som ännu inte är upprättat. I vilket fall som helst bör det inte dröja oskäligt lång tid innan du får svar, men skyndsamhetskravet gäller alltså inte på samma sätt som vid utlämnandet av allmänna handlingar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare