Skyldighet att lämna uppgifter till SCB:s yrkesregister

Är enligt lag företag skyldiga att lämna uppgifter till Statistiska Centralbyrå yrkesregister?

Fick brev att det är obligatorisk att lämna uppgifter om företag enligt lagen ( 2001 :99) om den officiella statistiken. Stämmer det? Vill inte lämna någon uppgift, finns det verkligt risk för vitesföreläggande ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaren på dina frågor hittas i lag (2001:99) om den officiella statistiken.

En näringsidkare, dvs. den som driver ett företag, är skyldig att lämna de efterfrågade uppgifterna till de statistikansvariga myndigheterna, 7 § lag (2001:99) om den officiella statistiken. Ett företag är på så vis skyldigt att lämna ut uppgifter till SCB:s yrkesregister.

Om den som är skyldig att lämna uppgifter inte gör det får den myndighet som begärt uppgifter förelägga den uppgiftsskyldige att göra det. Ett sådant föreläggande får förenas med vite, 20 § lag (2001:99) om den officiella statistiken.

Sammanfattningsvis finns alltså en lagstadgad skyldighet för näringsidkare att lämna uppgifter till SCB:s yrkesregister. Om en näringsidkare inte lämnar de begärda uppgifterna så finns det en risk att myndigheten förelägger näringsidkaren att lämna uppgifterna. Ett sådant föreläggande kan kombineras med vite.

SCB:s hemsida kan du läsa mer om yrkesregistret och vanligt förekommande frågor kring det.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare