FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/12/2018

Skyldighet att kontakta barns förälder vid övernattning

Kan jag bli anmäld för att jag inte kontaktat föräldrar till en 14 åring som sagt att han får sova över hos min son?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagstadgad skyldighet att kontakta målsmän för att försäkra dig om att de samtycker till att deras son sover över hos dig. Eftersom det inte finns en sådan skyldighet, finns det ingenting att bli anmäld för.

När någon anmäler en annan person måste anmälan innehålla ett påstående om att ett brott enligt svensk lag har begåtts. De gärningar som kriminaliseras i Sverige är de gärningar som samhället tar starkast avstånd ifrån. Bristande kontakt målsmän emellan och det faktum om att du i värsta fall (utan att göra någon moralisk värdering) varit godtrogen genom att lita på en 14-åring tillhör inte sådana gärningar som det svenska samhället anser berättigat att kriminalisera.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare