FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/05/2022

Skyldighet att betala merkostnader för el när fast pris är avtalat?

Hej! Jag hyr en lägenhet där el/värme/vatten igår till ett fast pris om 300 kr/månaden. Nu när vi har sagt upp avtalet om att hyra lägenheten och att jag ska få tillbaka depositionen kommer min hyresvärd och säger att jag är skyldig ytterligare 2000kr för de månader jag har hyrt då elpriserna har stigit. Jag anser att vårt avtal omfattas av de 300 kr som ingår i hyran. Vem står för överskottet på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni ett bindande avtal?

Som huvudregel inom svensk rätt råder det avtalsfrihet, vilket också medföljer att de flesta avtal som kommit till på ett korrekt sätt är bindande (1 § avtalslagen). I ditt fall antar jag att du har fått ett kontrakt där bland annat summan för el/värme/vatten är angivit som du sedan skrivit på. Inom juridiken innebär det att ett anbud och en accept har ägt rum, vilket gör att ni i regel har ett bindande avtal.

Kan avtalsvillkoret göras ogiltigt?

Det finns en del saker som skulle kunna innebära att ert avtal avseende just elavgiften är ogiltigt. Ett exempel är om ni diskuterat att priset skulle vara betydligt högre, säg 1500 kr i månaden, men att det blivit en felskrivning på kontraktet. I sådana fall skulle ert avtal om elavgiften kunna förklaras ogiltigt med stöd av 32 § avtalslagen. Det kräver dock att det är en så pass uppenbar felskrivning att du insåg eller borde ha insett att summan på kontraktet inte stämmer överens med det ni avtalat. Vad jag kan se så föreligger inte någon situation i ditt fall men tänker att det kan vara bra att känna till.

Det finns också en generalklausul i avtalslagen (36 §) som gör det möjligt att jämka oskäliga avtalsvillkor och i praktiken få de ogiltigförklarade. Genom denna paragraf kan villkoret betraktas som oskäligt på grund av senare inträffade omständigheter, och därmed ”jämkas till noll”, vilket gör att villkoret i praktiken blir ogiltigt. I 2 stycket framgår det vid en sådan prövning ska särskild hänsyn tas om den ena parten i avtalsförhållandet har en underlägsen ställning. Det skulle du som hyresgäst kunna få visst skydd genom. Min uppfattning är att det är svårt att se att höjda elpriser skulle innebära att ert avtalade belopp blir ett så oskäligt avtalsvillkor att det skulle kunna jämkas enligt denna paragraf. Du betalar en fast summa för el/vatten/värme vilket innebär att du vissa månader kan betala mer än vad hyresvärden betalar för motsvarande och vissa månader mindre. Att ert avtalsvillkor skulle vara oskäligt finner jag därför svårt att se.

En annan sak som skulle kunna göra att du är skyldig att stå för den ökade elkostnaden är om det ett särskilt villkor som anger det i ert kontrakt. Står det något i stil med ”Kostnad för el/värme/vatten: 500 kr + utökade kostnader om elpriset överstiger XX kr per kWh…” på ert kontrakt skulle det innebära att du är skyldig att betala ytterligare en summa de månader priset på el gått upp. Detta finner jag är ganska osannolikt i och med att ni har ett bestämt ett fastpris, men det kan vara bra att dubbelkolla exakt vad som står på ert kontrakt.

Slutsats

Min uppfattning utifrån omständigheterna du gett är att ni har ett bindande avtal och att den summa som ni har avtalat är den du är skyldig att betala. Den ekonomiska påfrestning som uppstod på grund av att priset på el har gick upp får således din hyresvärd själv stå för och är ingenting du ska behöva betala.

Hoppas mitt svar var dig behjälpligt och hör gärna av dig igen om du behöver hjälp i ett annat ärende eller om jag missat något i din fråga.

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare