Skyldighet att betala hyra under uppsägningstiden

Hej jag och min sambo har nyligen separerat. Vi har varit tillsammans i 1 år & 1 månad samt bott ihop i vår hyresrätt i 2,5 månad. Båda står på hyreskontraktet. Han har nu flyttat hem till sina föräldrar. Jag bor kvar i lägenheten eftersom jag behöver den mest och vi har kommit överens om det. Nu ska lägenheten sägas upp, kan jag kräva att f.d sambon fortsätter betala halva hyran under den 3 månaders uppsägningstiden? Vi har ej skrivit på samboavtal.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att både du och din f.d. sambo står på hyreskontraktet har ni båda ett gemensamt ansvar för att betala hyran. Enligt 12 kap. Jordabalken betraktas han alltså som hyresgäst tills uppsägningstiden löpt ut efter 3 månader.

Detta innebär att hyresvärden kan kräva både dig eller din f.d. sambo på själva hyran. Ni båda ansvarar för hyran och ni båda blir drabbade om hyran inte betalas. Exempelvis om du vägrar betala kommer din f.d. sambo vara tvungen att betala.

Sammanfattningsvis har han således en skyldighet att betala hans del av hyran oavsett om han bor kvar i lägenheten eller inte, då han anses vara en hyresgäst enligt kontraktet fram tills uppsägningstiden har löpt ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare