Skyldighet att avstå arv?

Mina föräldrar har skrivit ett testamente där jag och min bror ärver hälften var efter båda deras bortgång. Vi är deras enda barn. Nu vill min bror att jag ska ge upp hälften av mitt arv till förmån för hans barn. Jag har inga barn och tycker inte att det är riktigt att jag ska få mindre för att jag inte har några barn. Mina föräldrar går på min linje men det har tyvärr blivit en konflikt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta låter onekligen lustigt. Enligt lag har du möjlighet, men absolut ingen skyldighet att avstå från hälften av ditt arv till förmån för dina brorsbarn.

Arvet efter dig kommer i första hand tillfalla din bror, förutsatt att dina föräldrar är avlidna (2 kapitlet 2 § Ärvdabalken). När din bror sedan avlider, eller om han avlider innan dig så tillfaller ditt arv hans barn (2 kapitlet 1 och 2 §§ Ärvdabalken). Ditt arv kommer förr eller senare ändå hamna hos hans barn, varför jag inte ser poängen av er konflikt. Det ovan nämnda gäller inte fullt om du är gift eller om du väljer att testamentera bort arvet efter dig.

Familjekonflikter som denna är sällan något som kan lösas rent juridiskt. Så mitt råd är att inte avstå från ditt arv, men att upplysa din bror om att hans barn ändå kommer att få ärva dig förutsatt att detta är din vilja.

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare