Skyldighet att ändra folkbokföringsadress vid flytt

Hej! Jag har bott hemma hos föräldrarna i en hyresrätt hela livet men funderar på att flytta ut till en egen hyresrätt. Är det ett krav att jag måste folkbokföra mig och byta adress för att få en hyresrätt? Om föräldrarna i framtiden skulle få för sig att flytta från vårt nuvarande boende vill jag gärna ha första tjing för detta minnesfyllda hem; vad kan jag göra för att öka mina chanser att få överta hyreskontraktet för vårt nuvarande boende samtidigt som jag, under tiden föräldrarna bor kvar i vårt nuvarande hem, flyttar till egen bostad? Jag vill alltså flytta till eget boende men ändå kunna flytta tillbaka hit och överta hyreskontraktet om föräldrarna bestämmer sig för att flytta härifrån. Jag vill inte att någon annan ska få denna lägenhet som vi bor i nu - massa minnen här. Hoppas innerligt på ett svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt folkbokföringslagen ska du vara folkbokförd på den adress där du i huvudsak tillbringar din dygnsvila, d.v.s. där du regelmässigt sover och bor. När du flyttar är du skyldig att anmäla det till Skatteverket senast en vecka efter flytten skett så att du kan folkbokföras på den nya adressen. Det är alltså inte tillåtet att låta bli att folkbokföra sig på sin nya adress när man har flyttat. Jag kan därför inte rekommendera dig att använda det som metod för att eventuellt kunna överta dina föräldrars lägenhet i framtiden. Istället skulle jag rekommendera att prata med dina föräldrars hyresvärd om din önskan och kanske komma överens om ett avtal. Alternativt att dina föräldrar, när de säger upp lägenheten, rekommenderar dig till hyresvärden som en bra hyresgäst som gärna tar över deras kontrakt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare