FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2018

Skyddsregler för efterlevande sambo

Hej

Min mors sambo har avlidit.

De har sammanbott i ca 40 år.

Mors sambo hade inga bröstarvingar.

Testamente finns som delar egendomen mellan min mor och annan släkting.

Bouppteckning pågår.

Om min mor begär bodelning får hon då rätt till del i dödsboet uppgående till två prisbasbelopp eller vad gäller?

Har sett ert tidigare svar i frågan men förstod det inte.

Varifrån skall värdet två basbelopp tas? §18 sambolagen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver finns det regler om skydd för efterlevande sambo i 18§ Sambolagen.

Om din mor begär bodelning innebär det att den samboegendom som finns kvar efter att skulderna har dragits av kommer att läggas ihop och sedan delas lika mellan dem (14§ Sambolagen). Det är sambornas gemensamma bostad och bohag som kallas samboegendom och det är bara detta som ska delas mellan samborna (3§ Sambolagen). Det kan också vara viktigt att tänka på att viss egendom som borde vara samboegendom kan undantas, om någon av samborna exempelvis skulle få en gåva eller något testamenterat till sig med villkoret att det inte ska vara samboegendom (4§ Sambolagen).

Det är här skyddsregeln i 18§ Sambolagen blir aktuell. Om din mors andel ur bodelningen, alltså hennes hälft av samboegendomen, skulle vara mindre än två gånger gällande prisbasbelopp har hon rätt till mer egendom ur samboegendomen. År 2018 är prisbasbeloppet 45 500, vilket innebär att din mor har rätt till 91 000 kr ur bodelningen. Skulle bodelningen ge henne mindre än 91 000 kr har hon alltså rätt till mer samboegendom, så att hon får 91 000 kr. Denna rätt gäller dock bara så länge samboegendomen räcker. Skulle de två samborna ha mindre samboegendom än 91 000 kr har din mor alltså inte rätt till annan egendom.

Sammanfattningsvis har din mor rätt till 91 000 kr av den samboegendom som ingår i bodelningen, efter att avdrag gjorts för skulder och så långt egendomen räcker.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare