Skyddsbelopp vid utmätning av fastighet

Hej.Om kronofogden vill utmäta en fastighet,skall då inte fastigheten ha ett sådant övervärde så att skulderna som ligger hos kronofogden blir betalda.Det är inte huslånen som ligger hos kronofogden utan andra skulder.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid utmätning av fast egendom så ska ett bevakningssammanträde hållas där man gör en sakägarförtäckning enligt utsökningsbalken (UB) 12 kap. 25 §. Där tar man alltså upp alla fordringsägare som vill ha betalt och benar ut vem som har bättre rätt. Kontentan av detta kallas skyddsbeloppet, alltså de fordringar med bättre rätt än den som ansökt om utmätningen plus förrättningskostnaderna. Enligt UB 12 kap. 29 § får inte en försäljning äga rum om inte skyddsbeloppet är täckt av budet på fastigheten.

Det är alltså inte nödvändigt att alla skulder per definition blir betalda utan fordringarna i fastslagen ordning plus exekutionsfordran, alltså den fordran som tillhör den som ansökt om utmätningen (och som sagt förrättningskostnaderna). Det gör heller ingen skillnad om fordringarna är huslånen eller inte, fastigheten kan användas som utmätningsbar tillgång för andra typer av fordringar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

AnnaSara JariusRådgivare