Skulder i äktenskapsförord

Hej

Min flickvän har tagit lån på ca 400 000:- före vid träffades.

Vad händer om vi gifter oss och ev skiljer oss, blir jag också belastad med hennes privata lån som hon tog med sig i äktenskapet?

Kan man skriva ett äktenskapsförord för att undvika att jag drabbas av hennes skulder vid en ev skilsmässa?

Tony

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ja, du kan bli belastad av hennes lån. Vid ett eventuell ätenskapsskillnad slås båda partners giftorättsgods samman (allt som inte är enskild egendom, 7:1 äktenskapsbalken) och delas sedan på hälften. Men innan giftorättsgodsen delas på hälften så drar man av makarnas skulder, 11:2 äktB. Alltså går mindre till hälftendelningen pga hennes skuld och var make får mindre.

Tyvärr går inte skulder att reglera i skuldebrev främst då makar ansvarar själva för sin skulder, 1:3 äktB. Skulder går alltså inte att reglera i äktenskapsförord men de kan regleras genom andra civilrättsliga vägar såsom skuldebrev. Jag rekommenderar er att kontakta en familjejurist då ert problem är mer invecklat än det till synes kan vara.

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare