Skulder hos dödsboet efter att arv har delats ut till arvingar

När slutlig skatt för min mors dödsbo skulle betalas visar det sig att beräkningen av skatt varit felaktig och att ca 60.000 saknas för att kunna göra slutbetalning - fyra dödsbodelägare finns och ca 100.000 kronor per andel är utdelat. Två av av fyra har trånga ekonomier och har svårt att få fram sin andel av de saknade 60.000 - innebär det att vi andra blir betalningsskyldiga för dessa andelar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att alla skulder ska betalas innan dödsboet skiftas och dödsbodelägarna får ut sitt arv. Har det skett såsom i ert fall att en skuld återstår då dödsboet är skiftat ska det som har delats ut återgå till dödsboet enligt 21 kapitlet 4§ 1st. Ärvdabalken. Om inte allt som delats ut vid skiftet behövs för att betala skulderna ska den del som behövs återgå, varje person som fått för mycket i förhållande till sin del ska återbetala den till dödsboet enligt 21 kapitlet 4§ 2st. Ärvdabalken. Om det som i ert fall har uppkommit en brist hos någon av dödsbodelägarna som ska återbetala en del av sitt arv som ovan ska de andra dödsbodelägarna täcka för denna brist med det arv de utfått och detta i förhållande till den del som ni fått, 21 kapitlet 4§ 3st. Ärvdabalken. Detta innebär för er: Ni är fyra dödsbodelägare och ni har fått ut lika stora delar i arv, 100.000 kronor, dödsboets skuld är på 60.000 kronor således ska ni återbära 15.000 kronor var. Men om två av er på grund av brist ej kan återbära summan kommer ni som kan betala tillbaka att vara tvungna att återbära deras del och således 30.000 kronor var för er två, er del och deras.

I och med detta får ni sedan en fordran hos de andra två dödsbodelägarna som ni har rätt att kräva igen.

Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare