FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev25/03/2018

Skuldebrevavtal

Hej

Jag tänker ge ett lån till min studerande syster.

Min tanke är att göra över 2 000 kr per månaden till hennes konto.

Att detta fortsätter tills den dag vår far avlider.

Att det utlåtande beloppet då skall räknas av på arvet.

Jag har inte för avsikt att kräva någon ränta. Men önskar uppräkning av skulden i enlighet med SCBs KPI.

Jag tänker mig att ett sätt kan vara att upprätta ett skuldebrev som:

1* anger villkoren om månadsöverföring

2* anger att betalning till fullo skall ske när långivaren begär det.

3* anger att 0% ränta utgår. Men att skulden vid återbetalning skall räknas upp i enlighet med KPI.

Låter detta som en genomtänkt idé, eller bör jag tänka på något annat.

Testamente av vår far föreligger inte.

Mvh

Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man upprättar ett skuldebrev är det viktigt att man tänker på alla faktorer, och att försöka definiera villkoren så tydligt som möjligt för att inte lämna utrymme för egen tolkning. Om du vill vara säker på att skuldebrevet är vattentätt och kommer fungera som du tänkt så rekommenderar jag att du tar del av vår skuldebrevtjänst som vi erbjuder till ett fast pris (595:-), om du vill vara säker på att villkoren och formalian håller i framtiden. Naturligtvis finns det annars mallar osv. man kan ladda ner, men med en jurist så behöver du inte heller oroa dig.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare