Skuldebrev vid borgenärens bortgång då gäldenären är en av dennes bröstarvingar

Hej Jag har en fråga om ett privatlån. Jag har lånat 313 000 kr av min far. Jag och min syster vill att vi skriver något. Finns det något som heter skuldebrev? Hur mycket blir jag skyldig min syster om det skulle hända min pappa något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns något som heter skuldebrev. Det finns dessutom två olika sorters skuldebrev, löpande och enkelt skuldebrev. Du kan läsa mer om skillnaderna mellan dem och även upprätta skuldebrev på http://lawline.se/avtal/skuldebrev

Med din andra fråga så utgår jag från att du menar hur mycket du blir skyldig din syster vid din fars eventuella bortgång. Svaret på frågan är egentligen att du inte blir skyldig henne något över huvud taget. Du kan dock bli tvungen att betala skulden till dödsboet. Detta antingen om dödsboet blir försatt i konkurs, dvs. om tillgångarna understiger fordringarna, eller om dödsbodelägarna begär det av dig beroende på hur skuldebrevet är utformat.

Kort svar på dina frågor blir således;

1. Ja det finns något som heter skuldebrev

2. Indirekt blir du skyldig henne halva det belopp, förutsatt att ni två är de enda som ska ärva er far, som finns kvar på skulden.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare