FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev13/06/2018

Skuldebrev mellan sambos vid köp av hus

Hej!

Jag äger i dagsläget en bostadsrätt som är på väg att säljas. Jag och min sambo ska tillsammans köpa ett hus där jag kommer att stå för 100% av kontantinsatsen och vi kommer att skriva ett skuldebrev att han är skyldig mig 50% av denna.

Hur "brukar" man lägga upp detta? Har hört att vissa skriver att skulden betalas tillbaka vid försäljning av huset. Men vi är 26 resp 28 år och planerar att bo i huset länge varför det känns märkligt. (Även om man väljer inkl inflation).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag understryka att det är avtalsfrihet som gäller. Ni får alltså lägga upp skulden precis hur ni vill, så länge båda är överens. Ett alternativ är precis som du skriver att skulden ska betalas tillbaka vid en framtida försäljning av huset. Ett annat alternativ är att din sambo löpande betalar av skulden tills att han når upp till 50% av kontantinsatsen. Ni kan då även föra in ett villkor om att resterande skuld ska betalas tillbaka i en klumpsumma om ni hinner sälja huset innan hela skulden är betald. Som tips kan nämnas att det finns många mallar på nätet att använda när ni sedan ska skriva själva skuldebrevet.

Jag rekommenderar också att ni skriver ett samboavtal, om ni inte redan har gjort det. I och med att ni köper huset i syfte att bo där tillsammans kommer det vi en eventuell separation att anses vara samboegendom och därför ingå i bodelningen. Ni kan i ett samboavtal reglera vad av er egendom som ska anses vara samboegendom och inte. Här finns en mall för det.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare