Skuldebrev eller samboavtal?

Hej! Sambos med ett gemensamt barn. Vi har precis köpt en ny bostad ihop men betalt olika mycket av kontantinsatsen. Vi tänker därför skriva ett skuldbrev för det men funderar på om vi behöver komplettera med ett samboavtal för att det ska bli som vi vill. Om vi skulle separera i framtiden vill vi att skulden ska betalas, behålla det var och en hade innan så som ärvda möbler och personliga saker som kameror, datorer men dela lika på det vi köpt ihop till boendet samt själva lägenheten. Frågan är alltså om det räcker för oss att skriva skuldbrevet eller behöver vi även ett samboavtal? Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till skuldebrev och samboavtal som har båda dessa två olika syften och beroende på ens vilja ska man upprätta det ena eller det andra eller eventuellt båda två.

Samboavtal

Samboavtal upprättas för att förbise sambolagens regler gällande bodelning vid en framtida separation. Där kan ni avtala om att endast viss egendom inte ska ingå i en bodelning vid en eventuell separation, exempelvis möbler. Ett samboavtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda sambor 9 § Sambolagen.

Skuldebrev

Ett skuldebrev skriver man för att jämna ut en ekonomisk ojämnhet. Skuldebrevet kommer då fastslå att X är skyldig Y en viss summa pengar och att detta skuldebrev har direkt rättsverkningar mellan parterna.

Rekommendation

Jag skulle i ert fall välja att skriva både ett samboavtal och ett skuldebrev då ni vill även att vissa möbler och egendom ska tillfalla en av er och inte delas lika. Så för att det inte ska bli något missförstånd eller oklarheter bör ni upprätta ett samboavtal gällande detta, medan skuldebrevet reglerar kontantinsatsen och skulden mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare