FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2016

Skuldavdrag på giftorättsgods i bodelning

Hej!

Har ytterligare en fråga.

Min exmake avled för drygt ett år sedan.Huset är hans frus enskilda

egendom. De hade ett gemensamt lån

på 650000 kr på detta hus,som hans fru fortfarande bor kvar i

Ska hälften av lånet 325000 verkligen dras från deras gemensamma giftorättstillgångar?

Mvh

Carina Nyström

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande gemensamt lån gäller ett solidariskt ansvar enligt 2 § Skuldebrevslagen. Det innebär att både din exmake och hans fru till lika stora delar ansvarar för lånet. När en bodelning görs ska skulder som är hänförliga till det som ingår i bodelningen (giftorättsgodset) också dras av på vardera makes tillgångar som utgör giftorättsgods för att man ska få ut ett resultat av hur mycket vardera make ska tilldelas. Hans andel av skulden dras av från hans "sida" medan hennes andel av skulden dras av från hennes, detta framgår av 11 kap Äktenskapsbalken.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig!

Maria PetterssonRådgivare