Skuld till avliden

Hej, undrar hur det går om jag har lånat pengar utav min mor som sedan går bort utan att jag hunnit betala av skulden, kan resterande bröstarvingar kräva mig på pengarna? Det finns inga papper skrivna på att det är ett lån eller hur det skulle lösas vid dödsfall utan bara en snabb muntlig överenskommelse om att jag fått låna pengar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulder till en avliden person går vidare till dödsboet och ses där som en tillgång. Dödsboet kan därmed driva in skulden precis som den avlidne skulle ha gjort om denne var i livet. Som bröstarvinge till den avlidne är man dödsbodelägare och kan således driva in skulden i fråga (såvida inte testamente stadgar annan arvinge, men då har man som bröstarvinge alltid rätt till sin laglott enligt 7 kap. ärvdabalken). Att det sedan kan finnas svårigheter att bevisa skulden då avtalet ingåtts muntligen är en annan fråga, men det har dock i sig ingen betydelse för avtalets giltighet. Bröstarvingarna har således full rätt att kräva in pengarna som en del av den avlidnes tillgångar och därmed deras arv.

Hoppas du fått svar på dina funderingar

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare