Skriva testamente efter separation

Vi är ett par som pga konflikter med bonusbarn fått separera

Vi har ett hus tillsammans som min partner bor kvar i. Jag har en lägenhet.

Vi har en varsin livförsäkring som täcker lån osv vid ev dödsfall men jag känner mig ändå otrygg.

Önskar råd vad vi kan göra mer?

Om Mats dör ärver ju barnen hans del av huset men vad händer med de gemensamma saker som finns kvar i huset tillfaller de oxå barnen då vi ju inte längre är sambo? Har jag rätt att gå in i huset?

Hälsningar

Lotta

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår din oro och det är verkligen en besvärlig sits, dock finns ett relativt enkelt och effektivt sätt att lösa det i svensk rätt - nämligen genom testamente.

Även för sambos kan det ibland vara svårt vid en bodelning eftersom man inte ärver efter varandra ifall man inte är gifta (3:1 Ärvdabalk). Även i dessa fall borde testamente skrivas om man vill säkra att viss egendom går till ens partner istället för ens arvingar.

Jag rekommenderar att ni utfärdar ett inbördes testamente där ni går igenom allt ni vill ärva efter varandra. Det är bäst att gå till en familjejurist för att det ska bli rätt men vill ni göra det på egen väg så är det inte alls komplicerat, krav på ett testamente står i 10:1 ärvdabalken. Formkrav finns på att det ska vara en skriftlig handling, finnas två vittnen och det ska skrivas under av alla fyra, vittnena behöver inte veta om innehållet men kan vara bra ur ett framtida bevishänseende.

Vad som är viktigt att tänka på är att man inte kan göra sina barn arvlösa i Sverige då de har rätt till sin laglott, 7:1 ärvdabalk. Detta kan inskränka ett testamente men om jag förstår det rätt så är du framförallt orolig över att bli av med lös egendom, vilket vanligtvis inte består till så stor del av den totala kvarlåtenskapen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare