Skriva över bil på ett barn

Hej. Funderar på att ställa över mina 2 bilar på min 2.5 åriga son så att Kronofogden ev inte kan ta de. Men har läst att man behöver ett förbehållsbevis eller liknande, hur går detta till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så vill du veta om du kan ställa över dina bilar på din son och om detta leder till att Kronofogden inte kan utmäta dem för dina skulder. Reglerna som är relevanta i ditt fall finns i Utsökningsbalken (UB).

För att Kronofogden ska kunna utmäta egendom är huvudregeln att det ska framgå att egendomen tillhör gäldenären (den som har skulder) enligt 4 kap 17 § UB. Det som finns i en gäldenärs besittning presumeras denne vara ägare till om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan, enligt 4 kap 18 § UB.

För att en överlåtelse av bilen till din son ska bli giltig och därmed hindra kronofogden mot att utmäta den för dina skulder krävs att besittningen av bilen övergår till din son. Detta innebär i praktiken att du till exempel inte får ha nyckel till bilen och den kan inte stå hemma hos dig. Bilen måste alltså helt lämnas ifrån dig förfoganderätten till en annan.

Vad innebär detta för dig?

Teknisk sett kan du undanta bilen från Kronofogdens utmätning men då måste din möjlighet att förfoga över bilen vara obefintlig. Det går att skriva över en bil på ett barn men då får inte du har nycklarna till den eller använda den.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare