Skriftlig uppsägelse av hyresrätt, giltigt med sms?

Hej

Jag har via sms till min värd sagt upp min hyreslägenhet.

Nu menar värden att det inte gäller utan att det ska vara ett mail med uppsägning för att gälla.

Att jag valde att göra uppsägningen via sms och inte mail beror på att värden aldrig svarar på mail utan vi har i all vår kontakt använt oss av sms.

När jag läser hyreslagen i jordabalken står det inte preciserat på vilket sätt en uppsägning ska göras endast att den ska vara skriftligt.

så min fråga är gäller en uppsägning via sms?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad kravet på att en uppsägning ska vara skriftlig innebär.

Som du själv har iakttagit finns svaret på din fråga i jordabalken (JB).

En uppsägning ska vara skriftlig som huvudregel, men får ske muntligt om det är hyresgästen som säger upp avtalet förutsatt att hyresvärden bekräftar denna uppsägelse skriftligen (12 kap. 8 § JB).

Din fråga är inte enkel att besvara då den inte testats i domstol, vilket leder till att du bara kommer kunna få ett spekulativt svar. Hyresnämnden rekommenderar att uppsägningar görs med rekommenderat brev då uppsägningar genom elektronisk väg inte kan ge bevis på att hyresvärden har läst uppsägningen.

I ditt fall har hyresvärden uppenbart tagit del av din uppsägning, varför utesluter hyresnämndens motiv för att säga upp hyresavtal på annat sätt. Det jag skulle säga är av relevans i ditt fall är huruvida uppsägelsen i övrigt var fullständig. Med detta menar jag att en viljeförklaring måste framgå av den skriftliga uppsägelsen såsom vilket objekt som sägs upp, från vilket datum, vem som säger upp, vem som är hyresvärd etc. Är uppsägelsen tydlig och ert främsta kommunikationsmedel i övrigt är via sms finns det en chans att detta skulle kunna vara en giltig uppsägelse. Detta är som tidigare sagt dock enbart spekulativt då vi inte helt säkert kan veta hur domstolarna står i frågan.

Din hyresvärd har inte fel i sin formulering om krav på ett mail, frågan är bara om inte du också kan ha rätt – såvida smset innehåller samma delar som en uppsägelse via mail hade gjort.

Hoppas att du fick ett svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Carl JanssonRådgivare