Skoluppgift - Vart hittar jag rättsfall?

Hejsan!

Jag studerar på universitet och just nu pluggar vi mäklarrätt. Som en inlämningsuppgift har vi fått att analysera ett rättsfall "NJA 1997 s 347 " och svara på en rad frågor relaterade till fallet. En av frågorna är "Vilka olika typer av rättskällor använder HD i sina domskäl" och enligt min åsikt i de referat vi har tillgång till på internet är det inte speciellt mycket information angående lagar och praxis som användes i fallet.

Jag undra nu om jag som en privat person kan få gratis tillgång till hela rättsfallet så att jag kan svara på frågan, då på internet verkar endast finnas referat? eller kan det vara så att speciellt många rättskällor användes inte?

För att inte framstå som en lat människa som vill få uppgiften gjord av andra så har jag identifierad följden rättskällor i texten: lagar - bland annat fastighetsmäklarlagen 18§,6§ räntelagen, tidigare tingsrättsdom och hovrättsdomen i fallet, samt tidigare liknade fall som togs upp av HD.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Lawline har vi som policy att inte besvara skoluppgifter så jag kan tyvärr inte besvara den.

Flera av de hemsidor som har olika rättsfall är dessvärre prenumerationssidor. Jag har dock hittat ditt rättsfall på en hemsida som är gratis (NJA 1997 s. 347).

För mer information hänvisar jag dig till rättsfallet i sin helhet.

Lycka till med att lösa din uppgift. Har du andra frågor som inte rör skoluppgifter är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare