Skoluppgift

Hej, jag studerar juristprogrammet och har en fråga ifall ni känner till några exempel på bestämmelser om grundlagsändringar gällande skydd för demokratin som är starkare i andra länder? T.ex. att det behövs kvalificerad majoritet för det andra riksdagsbeslutet för att stifta/ändra/upphäva en grundlag i Finland(6:73 finlands grundlag) till skillnad mot Sverige som endast behöver enkel majoritet enligt 8:14 RF.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter, jag hänvisar dig därför till relevant kurslitteratur och lagtext för att lösa frågan. För att ge ett litet tips: läs boken "Komparativ konstitutionell rätt" av Anna Jonsson Cornell, där jämförs olika länders konstitutioner.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare