Skoluppgift

har fått den här frågan att lösa, men har noll ide hur jag ska börja och det är därför jag vänder mig till er. Här är frågan; Den berömda kändisadvokaten Klister van der Trast (nedan Trast) har skrivit en spännande deckare som har snappats upp av förlaget Solpocket. Trast har i olika delar av bokens handling tagit inspiration från fall där han själv har varit inblandad, i egenskap av försvarsadvokat. Trast och Solpocket kommer överens om att förlaget får exklusiva rättigheter till att trycka och sälja deckaren. Strax innan den ska skickas till tryck får förläggaren lite kalla fötter. Han är rädd för att någon i den "undre världen" ska känna igen sig i bokens handling, och beslutar därför att ändra handlingen ytterligare. Boken går därefter i tryck, men Trast är inte helt nöjd eftersom storyn har förändrats.

Vad gäller för mångfaldigandet av Trasts bok och förläggarens ändringar? Utred rättsläget!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dig fråga.

På Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Du kan dock givetvis använda vår sökfunktion för att söka svar på liknande frågor som vi besvarat.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare