Skolskjuts "mellan" kommuner

Har ett barnbarn som ska börja 1 klass hon har autism med utvecklingsstörning kan inte prata har även ätsvårigheter. Föräldrarna är separerade pappan och barnet bor i Botkyrka mamman i Stockholm Flickan är skriven i Sthlm Skolskuts behövs från Botkyrka till träningsskolan i Stockholms kommun. Dom blir tydligen inte beviljade skolskjuts Vad ska man ta sig till bästa skolan för autism finns i Stockholm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kommunens skyldighet att anordna skolskjuts regleras i skollagen. Regler för elever som går i grundskolan finns främst i 10 kap 32-33 och 40 §§. Regler för elever som går i grundsärskolan finns främst i 11 kap 31-32 och 39 §§. I sak ser reglerna likadana ut. Jag rekommenderar dig även att läsa Skolverkets juridiska vägledning, som du hittar här.

Huvudregeln är att en elev har rätt till skolskjuts om det behövs t.ex. med hänsyn till funktionsnedsättning. I ditt fall verkar barnet gå i en skola utanför hemkommunen (eftersom skolskjuts behövs från Botkyrka till Stockholm). I dessa fall ska hemkommunen ordna skolskjuts endast om det kan ske utan organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för hemkommunen (se 10 kap 32 § och 11 kap 31 § skollagen). Möjligheten att få skolskjuts "mellan" kommuner är således starkt begränsad, vilket antagligen är anledning till det negativa besked ni fått.

Då uppkommer frågan om hur ni kan gå vidare. I ditt fall har en ansökan om skolskjuts gjorts. Ett negativt besked (ett avslag) verkar ha meddelats. Det ni kan göra då är att överklaga beslutet. Detta regleras i 28 kap 5 § 5 punkten skollagen.

Eftersom barnet verkar gå i en skola utanför hemkommunen kan kommunens beslut om skolskjuts endast prövas genom så kallad laglighetsprövning enligt kommunallagen. Detta innebär att den överprövande instansen (förvaltningsrätten) gör en snävare prövning av det överklagade beslutet. Hur man överklagar ska framgå av det beslut ni har fått från kommunen, det sker vanligen genom att en överklagan skickas till den nämnd i kommunen som fattat beslutet. Om ni är missnöjda med beslutet rekommenderar jag således er att överklaga beslutet. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare