Skolplikt och att hoppa av årskurs 9

Kan man hoppa av nian när man är 16?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du skulle vilja hoppa av 9an och undrar om det är möjligt. Alla regler och lagar kring skolan och skolplikt finns att hitta i skollagen. Jag kommer därför i mitt svar även att skriva vart detta står i lagen.

Alla barn som bor i Sverige har skolplikt. (7 kap. 2 § skollagen) Skolplikt innebär att man är skyldig att gå i skolan under förskoleklass och grundskolan, men inte gymnasiet. Skolplikten avslutas därför som tidigast när eleven har avslutat årskurs 9. Som huvudregel kan man därför inte hoppa av årskurs 9. Om det är så att man går årskurs 9 men inte klarar kunskapskraven, så kan skolplikten förlängas med ett år. Det är en bedömning som kommunen gör. (7 kap. 13 § skollagen) Om kommunen inte tar ett sådant beslut om att skolplikten ska förlängas så kan man ändå gå om årskurs 9, vilket innebär att du har rätt till att gå till skolan, men du är inte skyldig att göra det. (7 kap. 12 § och 13 § skollagen)

Om du är 16 år och går årskurs 9 för första gången så har du skolplikt. Kommunen kan besluta om att skolplikten ska fullgöras på annat sätt om det finns starka skäl för det, men det är inte så vanligt. Huvudregeln är därför att man inte kan hoppa av årskurs 9.

Om du är 16 år och går årskurs 9 för andra gången så har du endast skolplikt om det finns ett beslut om fortsatt skolplikt. Om ett sådant beslut inte har tagits och du går om årskurs 9, så har du ingen skyldighet att gå, men du har rätt att gå. (7 kap. 15§ skollagen)

Svaret på din fråga beror därför på om du går årskurs 9 för första eller andra gången, samt om det finns några beslut kring din skolgång och skolplikt.

Jag skulle rekommendera dig att prata med någon vuxen som du har förtroende för och berätta varför du funderar på att hoppa av skolan. Många barn och elever upplever svårigheter under grundskolan som kan vara både kopplade till utbildningen eller till andra saker. Därför har man skolplikten då det är viktigt att gå klart grundskolan, samtidigt som det är svårt för en elev att så tidigt besluta om ifall det är en bra idé att hoppa av skolan eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Frida GustafssonRådgivare