Skolfrågor besvaras ej

Hej! Har precis haft tentamen i juridisk översiktskurs och hade en fråga som handlade om testamente. En far har ett kvarlåtenskap på 900 tusen och hans enda efterlevande är tre söner. Han väljer att testamentera bort 600 tusen till en veterinärhögskola. Haken är dock att själva testamentet bara har ett vittne och inte två som är kravet. Son A väljer att klandra testamentet, son B väljer att jämka testamentet och son C väljer att godkänna testamentet. Hur ska egendomen fördelas? Förutsätter så klart att klander och jämkning görs inom sex månader från det att testamentet delgivits.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor.
Vanligtvis publiceras en svarsmall för varje enskild tentamen. Detta kan dock skilja sig åt mellan de olika lärosätena. I annat fall kan jag hänvisa till laxtext och kurslitteratur.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare