FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2016

Skolfråga - pacta sunt servanda

Hejsan!

har en uppgift som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara så hoppas ni kanske kan hjälpa mig förstå detta område mer innan tentamen!

Tur nog så är fallet ganska likt problem som hänt folk i min kompiskrets så detta hjälper nog fler människor!

Frågan lyder: Arvid träffar en Victoria och snabbt bokas en resa för att åka bort tillsammans i ca 1 år ch 6 månader. Arvid hyr ut sin villa till ett par från Norge för 10.000kr/mån och avtalet gäller i 1 år och 3 månader. Efter 2 månader under resan tröttnar Arvid på Victorias personlighet. Arvid åker tillbaka och ringer paret från Norge och förklarar att han behöver flytta tillbaka innan avtalet går ut. Paret säger nej och medger att de tänker bo kvar.

Vad kan han göra? Kan han få sin villa tillbaka, hur och när?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga har karaktär av skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor. Återkom gärna om det förhåller sig på annat sätt.

Jag vill dock tipsa dig om att titta lite på principen "pacta sunt servanda" om att avtal ska hållas samt att vända dig till Avtalslagen och titta på bestämmelser om kontraktsbrott.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare