Skolfråga lag utan sanktion

Hej!

Vi gör ett skolarbete just nu om lagar. Våran frågeställning är "Varför finns det lagar utan straff?"

Med det vill vi ta reda på hur saker kan vara olagliga men inte straffbara. Exempelvis att gå mot röd gubbe är olagligt men varför får man ingen böter eller annat straff för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom Lawline inte besvarar skolfrågor, kan jag tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.

Jag kan istället hänvisa dig till lagkommentarer eller förarbeten (motiv och syften till lagen) till de lagar ni tänkte titta på. Där kan det stå om varför sanktionen är som den är.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare