FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/06/2014

Skolfråga.

Hubert och Sofia ska skiljas. Hubert äger giftorättsgods för 200 000 kr och Sofia för 300 000 kr. Hubert äger även en sommarstuga värd 160 000 kr som han fått i gåva med vilkor om att det ska vara hans enskilda egendom. Hans skulder utgörs av ett banklån på 80 000 kr och ett inteckningslån i sommarstugan (= skuld ur EE) på 100 000 kr. Det sistnämnda lånet tog Hubert för att reparera sommarstugan. Sofia har arvegods värt 20 000 kr som är hennes enskilda egendom. Hennes skulder utgörs av ett banklån på 100 000 kr. a) Genomför bodelningen b) Genomför bodelningen med hänsyn till att följande nya upplysningar. Hubert har amorterat 20 000 kr på inteckningslånet i sommarstugan, som nu uppgår till 80 000 kr. Sofia har under året skänkt sin älskare Jakob 100 000 kr och alltså minskat sitt giftorättsgods till 200 000 kr.

Lawline svarar

Hej!

Jag vågar påstå att din inskickade fråga är en skolfråga, vilka vi inte svarar på. Mitt förslag är att du, i den mån du inte anser dig kunna lösa frågan, tar hjälp av dina kursare eller frågar din föreläsare om hjälp.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare