FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/01/2022

Skolans värdplikt vid omhändertagande av elevs mobiltelefon

Hej,

Har en son på högstadiet som lämnade in sin mobil på lektionstid efter lärarens påpekande. De förvaras i en låda inne i lektionssalen. När sonen sedan hämtar den, finns det ett långt grönt väldigt starkt "lasersvärd" över hela mobilskärmen. Skolan har ingen försäkring och vill inte ta på sig något ansvar.

De hänvisar till att det är en frivillig inlämning annars ska mobilen förvaras i elevens skåp.

Jag hänvisar till att skolan har vårdplikt när de tar in mobilerna och de ska återfås hela.

Hur ska vi gå tillväga för att kunna få ersättning på den skada som har uppstått?

Så tacksam för hjälp i denna fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Notera att jag här nedan utgår från att din son går i en kommunal skolan. Regleringen som jag hänvisar till kan i viss avseende skiljer sig beroende på om det är fristående eller kommunal skola. Vad gäller det materiella så är det i princip ingen skillnad i sak.

När en lärare omhändertar en mobiltelefon har denne precis som du märkt en s.k. vårdplikt. Vårdplikten innebär kort förklarat att den som omhändertagit en mobiltelefon har ett ansvar för att den omhändertagna telefonen inte skadas. Har en repa på den omhändertagna mobilen vållats genom försummelse vid myndighetsutövning i verksamheten, så ska skola ersätta er den uppkomna repan (3 kap. 2 § SKL). För att kunna svara på frågan om det i ert fall kan anses vara fråga om myndighetsutövning från skolans sida måste man kunna svara jakande på frågan om det kan anses som att läraren omhändertagit din sons mobiltelefon. Bara för att en elev lämnar in sin mobiltelefon på grund av att det råder mobilförbud på lektionen anses det inte per automatik som att läraren omhändertagit mobiltelefonen. Detta i och med att en överträdelse av en ordningsregel inte ger skolan någon rätt att omhänderta studentens mobiltelefon (jfr 5 kap. 5 och 22 § skollagen). För att det ska anses som en omhändertagande torde det krävas att ifrågavarande ordningsregel är tvingande eller ger sken av att vara det eller om överlämnandet från elevens sida skett efter påtryckningar från läraren. Av det du redogjort för framstår det som att skolan omhändertagit din sons mobil. Det verkar nämligen som att din sons lärare ställt din son ett ultimatum; han har alltså inte självmant lämnat över mobilen utan han har gjort det efter påtryckningar från läraren.

Frågan blir härnäst att svara på om skadan kan anses ha orsakats genom försummelse av läraren. I och med att det i frågeställningen inte redogjorts för hur ifrågavarande lärare har förvarat mobiltelefonen blir det svårt för mig att ge ett exakt svar. Är det nämligen så att läraren exempelvis förvarat mobiltelefonen på ett betryggande sätt och låtit respektive elev en och en hämta sin mobil så tyder det mesta på att läraren inte är skadeståndsskyldig. Har istället mobilerna varit uppstaplade på en hög tyder det på att skadan orsakats av läraren och därmed anses skadeståndsansvar föreligga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare