Skolans ansvar för att släppa iväg elever utan förälders vetskap

Hej

Mitt barn var i skolan, klass 2

De har en förläggning av nyanlända ett par km ifrån skolan och mitt barn har haft skolkamrater tre stycken och det är bra.

Dessa har b l a en tolk.

Plötsligt så säger fröken på morgonen att den ena flickan och hennes familj skall flytta omg och hinner ej

säga hejdå.

Barnen blir såklart ledsna, men då händer detta att mitt barn och ett annat åker med i tolkens bil till förläggningen för att kunna säga hejdå.

Min fråga är då: Är detta tillåtet att släppa iväg mitt barn på detta sätt utan min vetskap?

Kan knappast tro det.

Har inga problem med annat än just denna fråga angående ovan skrivna.

Med vänlig hälsning J E

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Lärarna lyder under skollagen (2010:800) är är skyldiga att följa dess föreskrifter. Enligt 2 kap 23 § kan Lärarnas ansvarsnämnd meddela varningar då lärarna har uppträtt opassande.

Rektorn har en skyldighet som skolans ytterst ansvariga, 2 kap 9 § SL, under kommunen att se till så att alla regler följs, att ta med ett barn bort från skolan är inte tillåtet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Ophelia Wigström

Ophelia WigströmRådgivare