Skillnaden mellan sexuellt ofredande och olaga integritetsintrång

Hej en kille har spridit nakenbilder på någon. Räknas detta som sexuellt ofredande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill ha reda på vilket brott man kan göra sig skyldig till om man sprider nakenbilder på någon annan samt under vilka förutsättningar man kan dömas för sexuellt ofredande.

Den aktuella lagen är Brottsbalken (1962:700) (BrB).

Sexuellt ofredande

Brottet regleras i 6 kap 10 § BrB. Enligt paragrafens första stycke döms den som sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd. Enligt andra stycket döms även den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller genom ord eller handlade ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet.

Om en nakenbild skickas till en person under 15 år så räknas det som sexuellt ofredande även om bilden var önskad. Om bilden skickas till någon som är 15 år eller äldre räknas det som sexuellt ofredande om bilden var oönskad och kränkte mottagarens sexuella integritet.

Gentemot mottagaren av nakenbilden kan killen i ditt fall alltså i dömas för sexuellt ofredande under förutsättning att mottagaren var under femton år eller om mottagaren var över 15 år samt att bilden var oönskad och kränkte den sexuella integriteten (det sexuella självbestämmandet).

Olaga integritetsintrång

I detta fall kan även brottet olaga integritetsintrång bli aktuellt. Bestämmelsen regleras i 4 kap 6c § BrB. Bestämmelsen säger bl.a. att om någon sprider en bild på en persons nakna kropp som är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden rör så kan personen som sprider bilden dömas till böter eller fängelse i högst två år. Man döms dock inte till ansvar om gärningen kan anses vara försvarlig.

Alltså, gentemot den personen vars nakenbilder sprids kan den som sprider dem dömas för olaga integritetsintrång. Killen i detta fall måste ha spridit bilderna i syfte att orsaka den här personens allvarlig skada och gärningen får inte ha varit försvarlig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja FagerholmRådgivare