FrågaARBETSRÄTTRast 03/07/2018

Skillnaden mellan "rast" och "paus" under arbetstid

Har jag rätt att arbeta mer än 5 timmar när jag själv anser att vi kollegor tar pause där vi inte utför någon sorts arbete. Därmed anser jag att jag kan ta rast senare. Min fråga är då kan jag ta rast senare p.g.a att jag anser att pausen som vi tar räknas som rast

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med bör begreppen "rast" och "paus" redas ut då de inte har samma innebörd enligt arbetstidslagen.

Rast

En rast är ett avbrott i den dagliga arbetstiden och räknas inte in i arbetstiden vilket också innebär att arbetstagaren inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället under rasten eller på annat sätt vara tillgänglig för arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som på förhand ska ange rasternas längd och tidpunkt så noga som möjligt. En arbetstagare ska inte arbeta mer än 5 timmar i följd utan rast, (15 § arbetstidslagen).

Paus

En paus är ett kortare avbrott som till skillnad från rasten räknas in i arbetstiden, (17 § arbetstidslagen). Under en paus ska arbetstagaren också uppehålla sig på arbetsplatsen och vara tillgänglig för arbetsgivaren.

Måltidsuppehåll

I undantagsfall kan dock raster bytas ut mot måltidsuppehåll om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena, sjukdomsfall eller annan händelse som arbetsgivaren inte har kunnat förutse. För måltidsuppehåll gäller samma regler som för pauser vilket innebär att de räknas in i arbetstiden, (16 § arbetstidslagen).

Sammanfattning

För att svara på din fråga har du enligt lag inte rätt att ta rast senare eftersom pausen räknas in i arbetstiden vilket innebär att du i sådana fall skulle arbeta mer än 5 timmar i följd. Det faktum att du anser att pausen egentligen är en rast har inte någon vidare betydelse eftersom det är arbetsgivaren som på förhand bestämmer när rasten ska tas och hur lång den ska vara. Mitt råd är att du talar med din arbetsgivare om hur han/hon tänker kring detta, kanske kan ni komma överens om något som du känner dig mer nöjd med.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare