FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/09/2017

Skillnaden mellan generalfullmakt och framtidsfullmakt

Vad är skillnaden i generalfullmakt och framtidsfullmakt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man brukar kalla en generalfullmakt för en obegränsad fullmakt, som ger den som får fullmakten (fullmäktigen) befogenhet att vidta alla åtgärder som den som ställer ut fullmakten (fullmaktsgivaren) själv får göra. Detta är inte riktigt samma sak som en framtidsfullmakt, utan framtidsfullmakten kommer att ha en särställning som inte tidigare gått att uppnå med hjälp av traditionella fullmakter. En utgångspunkt för ”vanliga” fullmakter är att dessa inte kan ge fullmäktigen större behörighet eller rättshandlingsförmåga än fullmaktsgivaren. Detta kan skapa bekymmer om eller när fullmaktsgivaren hamnar i en situation då han/hon själv inte har rättshandlingsförmåga att utföra eller besluta i en aktuell fråga. Med en traditionell fullmakt kan man inte ”läka” en oförmåga att rättshandla; en framtidsfullmakt - om den utformas rätt - är däremot tänkt att kunna användas i vissa sådana, särskilt utpekade, situationer.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare