Skillnaden mellan författning och förordning

Jag har en fråga gällande 8 kap. 1 § regeringsformen. Jag undrar nämligen om förordning och författning är två ord för samma sak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om orden är snarlika har de lite olika innebörd och kan således inte användas synonymt. Föreskrifter är ett slags samlingsnamn för bindande regler, däribland lagar och förordningar. Förordningar har mer likheter med lagar än författningar men även de skiljer sig åt, bland annat genom hur de stiftas. I 8 kap. 1 § som du nämnde stadgas det att ”föreskrifter meddelas av riksdagen genom lag och av regeringen genom förordning”. Om riksdagen vill meddela en föreskrift (d.v.s. en regel) sker det alltså genom lag, medan när regeringen meddelar en föreskrift sker det genom förordningar. I paragrafen framgår det att även andra myndigheter och kommuner kan meddela förordningar om de blivit bemyndigande av antingen riksdagen eller regeringen.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Selma SkoghällRådgivare