FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/03/2016

Skillnaden mellan behörighet och befogenhet

Anna är anställd som kassörska i en matbutik. En dag har hennes chef, Lisa, ett litet

vredesutbrott. Lisa har upptäckt att det förekommer att hennes kassörskor har

oförskämdheten att stundtals dra av några kronor från priset för vissa varor om

förpackningen är skadad, eller liknande. Lisa håller stormöte och upplyser samtliga

kassörskor om att de inte har rätt att dra av en endaste krona från det pris som finns inlagt i

butikens datasystem.

En eftermiddag kommer Adam förbi affären för att köpa några varor. Adam är väldigt

förtjust i en viss slags lite dyrare müsli och får tag i det sista paketet. Tyvärr är paketet lite

hoptryckt i nederdelen, så i kassan frågar Adam Anna om han inte kan få paketet lite

billigare. Anna – som minst sagt är irriterad på Lisas tidigare utbrott – drar glatt av en tia

från priset.

När Adam har betalat och packat ihop varorna för att gå har Lisa på något obegripligt sätt

fått nys om vad som hänt. Hon rusar fram till Adam och kräver att han ska betala

ytterligare tio kronor för müslin. Adam (som just har bestämt sig för att byta butik för alla

framtida inköp) vägrar att betala något mer för müslin.

Hur ska frågan avtalsrättligt lösa – är Adam respektive butiken bundna av det ingångna

avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fullmakter och avtal finns i avtalslagen.

En anställd kassör i en matbutik har en fullmakt grundad på tjänsteställning från sin arbetsgivare. Anna har därför behörighet att sluta avtal, som faller inom gränserna för behörigheten, för butikens räkning. Denna behörighet är en yttre gräns för vilka typer av avtal Anna får sluta. Avtalen Anna har behörighet att ingå är att sälja de varor som butiken har i sitt sortiment men, för att ta ett lite fånigt exempel, inte sälja butikshyllorna, dessa skulle förmodligen inte ingå i hennes behörighet. Om hon är kassör har hon förmodligen inte heller behörighet att ingå avtal om att köpa in grejer till butiken. Detta framgår av 2 kap. 10 § avtalslagen. Skulle Anna gå utanför sin behörighet är butiken inte bunden av hennes avtal. När Anna säljer müslin för ett lite billigare pris håller hon sig inom sin behörighet, att sälja varor ur butikens sortiment.

Anna, och de andra kassörerna, har dock fått en särskilt inskränkande föreskrift av fullmaktsgivaren, de får inte dra av någonting av priset som är inlagt i butikens datorsystem. De har fått vad som brukar kallas en befogenhetsinskränkning. Enligt 2 kap. 11 § avtalslagen är avtalet mellan fullmaktsgivaren, butiken, och tredje man, Adam, inte gällande för butiken om Adam insåg eller borde insett att fullmäktigen, Anna, överskred sin befogenhet. Adam insåg förmodligen inte att Anna inte fick dra av några kronor från priset och han borde nog inte ha insett detta heller då det är relativt vanligt att kassörer får fatta sådana mindre beslut. Butiken är förmodligen bunden av avtalet med Adam och han kommer inte behöva betala något mer för müslin.

Det viktiga är att skilja mellan vad som är den fullmäktiges behörighet och befogenhet! Skulle Anna handlat utanför sin befogenhet skulle butiken inte vara bunden oavsett om Adam insåg det eller inte. När Anna handlar utanför sin behörighet så beror det på om Adam inser det eller inte.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare