Skillnaden mellan att vara samägare respektive sambos vid gemensamt ägande av en lägenhet

Hej,

Jag och min kille har köpt en nyproduktion som vi snart ska flytta in i. Vi står båda som köpare på kontraktet och jag har lagt in 150k och han 250k i insats. Jag har inte skrivit avtal på något lån, det har han gjort.

Tyvärr börjar jag nu bli osäker på om vi fortfarande bör vara tillsammans och funderar på hur vi nu i värsta fall gör med lägenheten. Vad är det som gäller för min del ifall jag inte skulle vilja "vara med" längre...?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det har ni redan köpt lägenheten, och ni äger den nu tillsammans trots att ni inte flyttat in. Då ni inte flyttat in i lägenheten än, anses ni inte vara sambos i sambolagens mening. Därför blir inte den lagen tillämplig. För att ni ska räknas som sambos krävs att ni stadigvarande sammanbor och har gemensamt hushåll enligt 1 § sambolagen. Detta gör att ni istället endast är samägare till lägenheten.

Att ni är samägare till lägenheten gör att samäganderättslagen blir tillämplig. Det betyder att ni måste sälja lägenheten tillsammans, alternativt säljer du din andel i lägenheten till din kille eller någon annan. Skulle din killa vägra sälja lägenheten tillsammans med dig och du inte lyckas sälja endast din andel, kan du alltid enligt 6 § samäganderättslagen begära att den säljs på offentlig auktion.

Om du däremot skulle välja att flytta in med din kille och se hur det fungerar under en längre tid, kommer ni räknas som sambos. Då blir sambolagen tillämplig, och en eventuell sambobodelning kan komma att genomföras om någon av er begär det. Enligt 3 § sambolagen ingår gemensam bostad och gemensamt bohag i bodelningen, om det är förvärvat för gemensamt bruk. Då kommer er bostad och ert bohag delas lika mellan er enligt 8 § sambolagen om ni inte har något samboavtal som säger att sambolagen inte gäller. Observera dock att en bodelning mellan sambos endast sker om någon av parterna begär det enligt 8 § sambolagen.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare