Skillnad mellan våldtäkt mot barn och grov våldtäkt mot barn

Vad menas med Grov våldtäkt av barn till skillnad mot Våldtäkt av barn?

Vad heter rubriceringen om ett barn blir fysiskt tvingad till sex?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sexualbrotten regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB), och Våldtäkt i 6 kap 1 § BrB. För att särskilt skydda barn under 15 år finns en specialbestämmelse, nämligen Våldtäkt mot barn i 6 kap 4 § BrB.

Våldtäkt mot barn under 15 år regleras i 6 kap 4 § BrB

Brottet Våldtäkt mot barn hittas i 6 kap 4 § BrB. Våldtäkt mot barn föreligger när någon har samlag, eller genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, med ett barn under 15 år. För Våldtäkt mot barn krävs det inte, som vid vanlig Våldtäkt i 6 kap 1 § BrB, att det saknas samtycke för att gärningen ska bli brottslig. Det behöver alltså inte ha förekommit något våld, tvång eller otillbörlig påverkan utan det är själva samlaget eller den jämförbara handlingen som är otillåten, Straffskalan är fängelse i lägst 2 och högst 6 år.

När anses våldtäkten vara grov?

Grov våldtäkt mot barn regleras i tredje stycket i 6 kap 4 § BrB. Att en Våldtäkt mot barn rubriceras som grov har att göra med de speciella omständigheterna i det enskilda fallet. Har våldtäkten innefattat våld, hot om brottslig gärning eller om fler än en person har förgripit sig på barnet eller deltagit i övergreppet, kan detta tala för att våldtäkten ska ses som grov. Andra faktorer som kan tala för att brottet är att se som grovt är om gärningsmannen på något annat sätt visat särskild hänsynslöshet eller råhet, exempelvis med hänsyn till barnets låga ålder eller tillvägagångssättet. Straffskalan är fängelse i lägst 4 och högst 10 år.

Då barnet är över 15 men under 18 år

Vid 15 år infaller den sexuella självbestämmanderätten, vilket innebär att sex och jämförbara handlingar som huvudregel är tillåtna så länge det föreligger samtycke. Barn över 15 år omfattas därför som huvudregel inte längre av det absoluta förbudet mot sex med barn i 6 kap 4 § BrB, utan får istället vända sig till den vanliga våldtäktsbestämmelsen i 6 kap 1 § BrB. Är barnet över 15 år men yngre än 18 år kan det i undantagsfall fortfarande rubriceras som Våldtäkt mot barn, nämligen då gärningsmannen har ett särskilt ansvar för barnet (andra stycket i 6 kap 4 § BrB). Särskilt ansvar kan till exempel föreligga när offret är barn eller står under vårdnad/fostran av gärningsmannen.

Sammanfattningsvis

Att ha samlag med ett barn under 15 år är att se som Våldtäkt mot barn – även då det inte förelegat något tvång, hot eller liknande. Finns det särskilda omständigheter som gör att brottet är att se som mer allvarligt, kan brottet rubriceras som Grov våldtäkt mot barn. För båda brotten är straffet fängelse, men straffet blir längre vid grov våldtäkt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare