Skillnad mellan sjukpenning och rehabiliteringspenning

Vad är det för skillnad mellan Rehabiliteringspenning och Sjukpenning? Enligt Försäkringskassan är det ingen skillnad vilket jag tvivlar på. Försäkringskassan hävdar att det bara är två olika namn. Beloppet jag kommer erhålla är detsamma men jag undrar om det finns något som är till nackdel för mig som sjukskriven att övergå ifrån Sjukpenning till Rehabiliteringspenning? Kommer jag förlora min SGI? Blir det svårare att i framtiden bli sjukpensionär? kan man bara få rehabiliteringspenning en kortare tid än sjukpenning? Kan det ställas andra krav på mig eftersom jag övergått till rehabiliteringspenning? Är det något övrigt jag bör tänka på? vänligen hjälp mig besvara de här frågorna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga.

Regler

De regler som reglerar sjukpenning och rehabiliteringsersättning finns i socialförsäkringsbalken (2010:110), SFB. De kommer ur tidigare lagstiftning (lag (1962:381) om allmän försäkring, AFL). Den tidigare lagstiftningen gäller inte längre, men vissa delar av den har flyttats över utan förändring till SFB.

Rehabiliteringsersättning

Rehabiliteringsersättningen infördes i AFL år 1992 genom prop 1991/92:40. Anledningen var att vissa luckor annars hade lett till att personer kunde få rehabilitering och full sjukpenning, trots att de inte hade fullt nedsatt arbetsförmåga (prop 1991/92:40 s 30f). Genom att vid rehabilitering ersätta sjukpenningen med rehabiliteringsersättning undvek lagstiftaren detta problem. Rehabiliteringsersättningen ska alltså ges någon som har haft sjukpenning men övergått till en rehabiliteringsplan.

Sammanfattat kan man säga att rehabiliteringsersättningen är en term som används för att man i lagen ska kunna skilja på de som på grund av nedsatt arbetsförmåga får sjukpenning och de som på grund av nedsatt arbetsförmåga men som har en rehabiliteringsplan får rehabiliteringsersättning.

Rehabiliteringsersättningen utges som rehabiliteringspenning.

SGI

SGI står för sjukpenninggrundande inkomst. Den utgör grunden för beräkningen av sjukpenning (SFB 28 kap 7 och 10 §). Den utgör också grunden för beräkningen av rehabiliteringspenningen (SFB 31 kap 10 §). Beräkningarna är samma. Det är alltså samma SGI som ligger till grund för beräkningarna, och beräkningarna är desamma.

Sjukersättning

Det verkar som att frågan rör huruvida det blir svårare för dig att få sjukersättning om du har rehabiliteringspenning.

Det som krävs för sjukersättning är att arbetsförmågan är långvarigt nedsatt (SFB 33 kap 3 §). Huruvida du har haft sjuk- eller rehabiliteringspenning påverkar inte det. Om rehabiliteringsplanen fungerar så att du kan jobba igen påverkar naturligtvis det huruvida du kan få sjukersättning.

Tiden

Man har rätt till rehabiliteringspenning under rehabiliteringstiden. Efter den kan man ha rätt till annan ersättning, till exempel sjukpenning.

Krav

Kraven är att du följer rehabiliteringsplanen.

Övrigt

Eftersom jag inte känner till den bakomliggande situationen blir det svårt att ge generella råd kring annat att tänka på.

Sammanfattning

Den enda praktiska skillnaden mellan ersättningarna är att den ena förutsätter att man följer en rehabiliteringsplan och syftar till att få en att komma ut i arbetslivet igen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon följdfråga eller vill ha vidare hjälp är du varmt välkommen att höra av dig till mig via mej på vidar.wicklund@lawline.se.

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare