FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/02/2018

Skillnad mellan aktivt och passivt skattebrott och vårdslös skatteuppgift, tidpunkt, samt frivillig rättelse

hej, jag har flera frågor om skattebrott:

1) vad är det för skillnad mellan passivt och aktivt skattebrott??? Jag försöker förstå skillnaden, men förstår inte.

2) Sen så undrar jag om det är avgörande för huruvida man kan bli dömd för skattebrott; dvs om man begår passivt skattebrott - kan man ändå bli dömd?? vilka rekvisita uppställs isf?? och om man nu blir dömd för aktivt skattebrott, vilka rekvisit krävs här??

3) Sen så undrar jag när tidpunkten för skattebrott fullbordas vid aktivt och passivt skattebrott??

4) vad är det för skillnad mellan skattebrott och vårdslös skatteuppgift

5) Vad är frivillig rättelse? Om man nu utelämnat skatteuppgifter, blir uppringd av skatteverket för uppgifterna, och jag först då lämnar in de uppgifter som jag utelämnat av misstag, räknas det som frivillig rättelse???

väldigt tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktivt och passivt skattebrott

I 2 § skattebrottslagen stadgas om skattebrott. Bestämmelsen omfattar dels aktivt skattebrott, dels passivt skattebrott. Aktivt skattebrott föreligger då den skattskyldige lämnar oriktig uppgift, medan passivt skattebrott avser underlåtenhet att lämna deklaration, kontrolluppgifter eller annan föreskriven uppgift vid förfrågan. Man kan bli dömd för såväl aktiva som passiva skattebrott. Lämnar man uppgift muntligen aktualiseras dock inte straffansvar.

Rekvisit

För aktivt skattebrott krävs det att man lämnar oriktig uppgift till myndighet på annat sätt än muntligen.

För passivt skattebrott krävs det att man underlåter att till myndighet lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan.

Fullbordan

Ett skattebrott fullbordas då en oriktig uppgift uppsåtligen lämnas till en myndighet, förutsatt att detta leder till fara för att skatt eller avgift undandras ska det allmänna.

Till skillnad från det aktiva skattebrottet, fullbordas det passiva brottet när deklarationstidpunkten passerat och föreskriven uppgiftsskyldighet uppsåtligen har åsidosatts.

Skillnad skattebrott och vårdslös skatteuppgift

I likhet med aktivt skattebrott, ska vid vårdslös skatteuppgift brottet vara aktivt (man lämnar). Däremot sker lämnandet vid grov vårdslöshet och inte med uppsåt. Detta är skillnaden.

Frivillig rättelse

Den som på eget initiativ vidtar åtgärd som leder till att skatten kan påföras, tillgodoräknas eller återbetalas med rätt belopp, döms inte till ansvar. Att Skatteverket ringer upp någon och man först då berättar, anses alltså inte vara frivillig rättelse.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare