Skattskyldighet i Sverige

Hej!

Jag har varit komplementär i ett svenskt Kommanditbolag. Komplementärandelen har överlåtits till ett Delaware LLC till korrekt pris som betalats kontant.

Det svenska KB:et har verksamhet i sverige men är ej eget skattesubjekt utan ägarna beskattas, således Delawarebolaget. I Delaware finns ej beskattning för bolags inkomster uppkommna i utlandet.

Kan skatteverket ändå hitta på att bolaget eller jag skall beskattas i Sverige? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Roine,

Tack för att du kontaktar Lawline.

Jag förutsätter att du som har sålt din andel är bosatt i Sverige, eller på annat sätt har en väsentlig anknytning till Sverige. Då kommer du att beskattas i Sverige för själva försäljningen av din andel i kommanditbolaget. När du har sålt din andel kan du inte längre beskattas för kommanditbolagets vinster, såsom delägare i kommanditbolaget.

Delawarebolaget kommer, som en utländsk juridisk person, i framtiden att beskattas så som begränsat skattskyldig i Sverige. Bestämmelser om vad detta innebär hittar du i Inkomstskattelagens 6 kap, 7-19 §§. Nu vet jag visserligen inte vad kommanditbolaget gör, men det är troligt att dess verksamhet räknas som bedriven under ett fast driftsställe i Sverige, och då är Delawarebolaget, i Sverige, skattskyldig för den verksamheten (IL 6 kap 11 § p.1).

Slutligen, efter försäljningen så kommer du som fysisk person inte längre att beskattas för kommanditbolagets inkomster. Delawarebolaget kommer att beskattas i Sverige som begränsat skattskyldig för kommanditbolagets verksamhet i Sverige.

Med vänlig hälsning

Daniel MorganssonRådgivare