Måste man ha F-skatt för att bedriva näringsverksamhet?

Hej! Jag har en fråga. Kan jag som privatperson driva en e-handel/droppshipping där jag säljer varor, tex mobil skal, inga tjänster. Utan att ha ett företag eller f-skatt, kan jag deklarera och skatta allt själv. Eller måste man ha f-skatt? Det är inte hobbyverksamhet, utan säg att man tjänar/vinst ca nånstans mellan 10,000-30,000kr i månaden MVH....

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur du ska deklarera inkomsterna från din verksamhet, och om godkänd F-skatt är en förutsättning.

Aktuell lag är inkomstskattelagen (IL). Fysiska personer ska bland annat betala skatt på inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet, vilka tillsammans utgör skatt på förvärvsinkomster (1 kap 3 § IL). Resultatet inom respektive inkomstslag beräknas dock först separat.

Förutsatt att inkomsterna från din försäljning av varor utgör näringsverksamhet (dvs. sker självständigt och yrkesmässigt), ska dessa tas upp inom inkomstslaget näringsverksamhet (13 kap. 1 § IL). Hit ska således räknas ersättningar för varor, tjänster och inventarier med mera (15 kap. 1 § IL). Detta gäller oavsett om du bedriver verksamheten som enskild näringsverksamhet eller t.ex. har bildat ett aktiebolag. Du behöver alltså redovisa dina inkomster i inkomstslaget näringsverksamhet oavsett om du har F-skatt eller inte. Den som är godkänd för F-skatt ansvar dock själv för att betala in sin preliminärskatt och arbetsgivaravgifter, vilket i annat fall görs av kunderna.

Du hittar mer information och kan ansöka om F-skatt på Skatteverkets hemsida.

Hoppas att detta var svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare