hur ska immateriella tillgångar beskattas?

Hej, jag har en webbutik sedan ca 11 år tillbaka som jag nu inte kommer ha tid att fortsätta med. Jag funderar på att sälja webbutiken, dvs domännamnet och den uppbyggda butiken. Jag har inget lager utan enbart dropshipping. Värdet är det uppbyggda domännamnet som ligger på googles första söksida när man söker på den typ av produkt jag säljer. Det jag undrar är hur det ser ut gällande försäljning av en Immateriella tillgång. Hur beskattas en sådan försäljning? Är det något mer man bör tänka på juridiskt kring försäljning av en immateriell tillgång?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga är att du behåller bolaget men just webbutiken, en tillgång i verksamheten är det som ska avyttras. I så fall torde mervärdesskatt betalas (se 3:1 mervärdesskattelagen). I 7:1 mervärdesskattelagen, anges olika undantag från ”normalsskattesatsen” på 25 %. En webbutik och domännamn torde ej uppfylla något av undantagen och bör då beskattas enligt normalskattesatsen.

Försäljning av webbutiken bör tillhöra inkomstslaget näringsverksamhet. I 13:1 första stycket inkomstskattelagen, talas det om att till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet. Utgångspunkten är att avkastning av och utgifter för samt vinst eller förlust på tillgångar i näringsverksamheten också räknas till inkomstslaget näringsverksamhet, (se Linders, Inkomstskattelag (1999:1229) 13:1 , Karnov 2022-07-29 (JUNO)). Det vill säga, försäljningen av webbutiken med domännamnet bör då tas upp som en intäkt i bolaget. Avslutningsvis gör inte inkomstskattelagen nödvändigtvis skillnad mellan immateriella tillgångar och andra fysiska tillgångar men istället vilket inkomstslag tillgången tillhör.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare