Skattskyldighet för arv

Min far har dött . Han levde hela sitt liv i Finland och var finsk medborgare . Min mor och bror bor i Finland . Jag själv bor i Sverige och är svensk medborgare . Vilket lands beskattning kommer att gälla för mig ang arv och hur ser den beskattningen ut i stora drag ? Jag har förstått att det skiljer sig en hel del , vilket gör det viktigt att ta reda på hur det kommer att se ut slutligen .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Arv beskattas inte längre i Sverige och du kommer därför inte beskattas i Sverige för detta. Hur det förhåller sig i Finland kan vi här på Lawline tyvärr inte svara på utan jag rekommenderar att du tar kontakt med en expert på området. För det fall att du vill komma i kontakt med en sådan så kan du kontakta mig på mail, robert.lindstrom@lawline.se

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare