FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/02/2022

Skattskyldighet enligt SINK?

Hej,

Vi är ett svenskt bolag och har en anställd person i vår filial (inte en legal entitet) i UK .

Det svenska bolaget betalar ut personens lön. Personens anställningsavtal är skrivet med den brittiska filialen. Personen betalar alla skatter till myndigheterna i UK i och med att han jobbar därifrån.

Om han kommer och besöker huvudkontoret i Stockholm och jobbar några dagar, måste personen ansöka om SINK hos Skatteverket?

Om vi istället betalar ut hans lön från en brittiskt bank behöver personen ansöka om SINK?

Om vi istället gör om bolagsstrukturen och skapar ett limited company i UK (legal entitet - ett dotterbolag till det svenska bolaget) och skriver anställningskontraktet till det bolaget, behöver person ansöka om SINK när personen kommer till Sverige?

Hur kommer man runt att inte vår anställda behöver betala skatt när de kommer till Huvudkontoret i Sverige?

Tack så mycket för svaren!

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

SINK - särskild inkomstskatt för utomlands bosatta

Eftersom din fråga berör särskild inkomstskatt för utomlands bosatta så är lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) tillämplig,

För att en person ska vara skattskyldig enligt SINK krävs att tre villkor är uppfyllda, nämligen att personen

1.är en fysisk person

2.är bosatt utomlands

3.uppbär en enligt SINK skattepliktig inkomst (3 § SINK).

Det första kravet syftar, precis som det låter, att endast fysiska personer innefattas. Således undantas juridiska personer. Med uttrycket bosatt utomlands avses en fysisk person som är begränsat skattskyldig. Definitionen av begränsat skattskyldig i IL (3 kap. 3 och 17 §§ inkomstskattelagen) har samma betydelse och tillämpningsområde i SINK (2 § SINK).

Det relevanta i detta fall är att utreda huruvida er anställda är att betrakta som begränsat skattskyldig. För detta krävs det att man inte är att betrakta som obegränsat skattskyldig (3 kap. 17 § inkomstskattelagen). Följande personer är obegränsat skattskyldiga; Den som är bosatt i Sverige, den som stadigvarande vistas i Sverige och den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här (3 kap. 3 § inkomstskattelagen). I ert fall verkar personen inte ha varit bosatt i Sverige. Frågan är då om denne är stadigvarande vistandes i Sverige.

För att det ska anses vara en stadigvarande vistelse i Sverige så anses det enligt praxis krävas att man har varit i Sverige under minst 4-5 sammanhängande månader (se bland annat HFD 2019 not. 26). Om den anställde inte vistas i Sverige under så långa perioder så kommer denne med andra ord att vara begränsat skattskyldig.

Det sista kriteriet för att SINK ska vara tillämplig är att denne uppbär en enligt SINK skattepliktig inkomst. Gemensamt för att det ska vara en skattepliktig inkomst enligt SINK är att lönen/ersättningen ska vara förvärvad genom verksamhet i Sverige (5 § SINK). Mot bakgrund av detta, samt att all näringsverksamhet som bedrivs av en juridisk person räknas som en och samma näringsverksamhet (14 kap 10 § första stycket inkomstskattelagen) så blir bedömningen enligt följande:

Begränsat skattskyldiga personer som är anställda i svenskt bolag men arbetar vid bolagets filial i utlandet, ska beskattas enligt SINK för lön vid tillfälliga tjänsteresor till Sverige.

Bedömningen kommer vara densamma även om lönen betalas ut från ett utländskt bankkonto, eftersom det fortfarande är en svensk arbetsgivare. Är det däremot ett dotterbolag, det vill säga en egen juridisk person, som anställer personerna så går det att undgå beskattning enligt SINK. Det finns dock en risk för att arbetarna anses som "uthyrd arbetskraft" till det svenska bolaget (jfr 6 a § SINK). För att definitivt undgå beskattning enligt SINK får de anställda inte vistas mer än 15 dagar åt gången, och maximalt 45 dagar per kalenderår, i Sverige (6 b § SINK). Enbart arbetsdagar i Sverige räknas in vid beräkningen och den anställdes lediga dagar (t.ex. på grund av helgdag eller annan ledig tid) ska inte räknas in.

Sammanfattning och råd

För att era anställda inte ska bli skyldiga att betala SINK-skatt i Sverige kommer det krävas att de är anställda vid ett utländskt bolag och att de inte anses som uthyrda till ert svenska bolag. Detta kan säkerställas genom att de anställda endast vistas 15 dagar åt gången i Sverige och maximalt 45 dagar per kalenderår. I detta inräknas endast arbetsdagar.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare