FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/07/2013

Skattetillägg: Oriktig uppgift?

Hej Hej! Jag ringde eran rådgivning då jag är vilsen i ett onödigt problem som dykt upp för mig, jag blev hänvisad till att skicka ett mejl till er istället då personen i telefon inte hade så mycket kunskap om just mitt problem. Mitt problem gäller skatteverket. För tillfället bor jag i Stockholm men kommer ifrån Göteborg och jag har en lägenhet som jag under en period hyrt ut, dock inte under hela min vistelse i Stockholm. Jag har aldrig ändrat på en deklaration innan och hade inte tänkt göra det heller. Jag har en god vän som ville hjälpa mig med att deklarera dubbelt boende då jag inte kan någonting om det och han ansåg sig kunnig. Tydligen var det inte så. Det blev mycket fel beräkningar eftersom min lägenhet varit uthyrd många av de månaderna. Och jag skickade själv in kopior på kontraktet och allt annat. Efter ett brev från skatteverket om ett övervägande om ett skattetillägg ringde jag in och talade med min handläggare och förklarade situationen. Jag förstod hur fel det hade blivit då handläggaren förklarade, jag kände mig mycket dum. Jag förklarade situationen och hur fel det hade blivit, att allt handlade om okunskap, för så var läget. Att jag aldrig skulle vilja ha pengar som jag inte förtjänar. Handläggaren verkade förstående. Jag skrev även ett brev till henne för hon ville ha det skriftligt. Ändå tog hon beslutet i efterhand om ett skattetillägg som ligger väldigt högt i summa. Känner mig väldigt orättvist behandlad. Som om jag vore en kriminell person som får en bestraffning! Jag har aldrig och kommer aldrig utföra en kriminell handling och detta förtjänar inte jag. Nu har jag fått panik, känner inte att jag har fått någon stöd i detta. Det jag själv ständigt tänker på är att jag själv skickade in beviset, borde inte det vara tillräckligt med anledning till att det blivit fel? Jag skall överklaga, och skall skriva ett brev, men jag har absolut ingen aning om hur jag skall skriva eller börja. Det känns som att allt jag vill säga låter fel. Jag har ingen lag bakom mig. Jag undrar om det finns några grunder som jag kan få hjälp av? Vad som är viktigast att ta med. Och skulle ni möjligtvis kanske skulle kunna hjälpa mig med detta brev på något vis? Jag uppskattar all hjälp, dvs den hjälpen ni känner att ni kan och har tid att ge mig!! Stort tack! N

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Det första jag vill säga är att ett skattetillägg inte är detsamma som att du har begått en kriminell handling och därmed har begått brott. Ett skattetillägg lämnas när en skatteskyldig lämnar oriktiga uppgifter i sin deklaration. Det är din skyldighet som skatteskyldig att se till att skatteverket får rätt uppgifter. Om du lämnar oriktiga uppgifter - eller inte lämnar några alls som är av vikt för din beskattning - riskerar du alltså att åka på ett skattetillägg. Detta framgår av 49 kap. 4§ skatteförfarandelagen.

Som jag förstår dig har du till skatteverket deklarerat dubbelt boende trots att du inte bott i lägenheten när den har varit uthyrd i andrahand.

Om jag skall bedöma dina utsikter enligt var som framkommer ovan kan följande sägas. Oavsett hur det har gått till har du lämna oriktiga uppgifter till skatteverket: Detta består i att du har deklarerat dubbelt boende trots att du inte bott i lägenheten när den varit uthyrd i andra hand. Att då, i sin deklaration, göra avdrag för dessa är att lämna en oriktig uppgift. Även om du bett din vän att hjälpa dig så är det från dig som uppgifterna kommer. Du ansvarar för din egen beskattning. Utgångspunkten är alltså inte hur lämnandet av dessa uppgifter har gått till utan utgångspunkten är att de uppgifter du har lämnat är oriktiga och då är rättsföljden ett skattetillägg.

Lawline RådgivareRådgivare