Skatteregler vid försäljning av veteranbil

Hej!Min man har haft en veteranbil i 19år,när han hade haft cancer så skrev han över bilen på mig för sju år sedan.Bilen har ett värde i dag på C:a 20 milj.Tilläggas skall att min man driver en enskild firma med bilhandel sedan 1974.Om jag säljer min bil för denna summa,och drar av 25% i anskaffningsvärde samt betalar 30% i inkomst av kapital,finns det då någon risk att min man dras i i affären med mera skatt som följd?

Med vänlig hälsning Birgitta

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du säljer varor vid något enstaka tillfälle så ska den eventuella vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. Vet du inte inköpspriset kan du använda dig av ett schablonvärde som är 25 % av ditt försäljningspris vilket är avdragsgillt.

Vinsten är skillnaden mellan ditt inköpspris för varan och det pris du sedan säljer varan för. Om du har fått eller ärvt det du säljer så är det den förre ägarens inköpspris du ska räkna på.

Det korta svaret på din fråga är att om du som privatperson säljer bilen till en köpare och inte på något sätt involverar din make (ex. att han ska erhålla hälften av betalningen direkt från köparen) kommer inga extra skatteavgifter tas ut, utöver de 30% av vinsten som ska beskattas.

Observera att du endast behöver skatta 30% av VINSTEN, inte av det totala försäljningsvärdet. Säg exempelvis att din make köpte bilen för 10 miljoner kronor (inköpspris) och att du säljer den för 20 miljoner (försäljningspris), det som du då ska skatta är alltså 30% av mellanskillnaden vilket är 10 miljoner kronor (försäljningspris – inköpspris) x 30% = 3 miljoner. Och precis som du nämner 25% av anskaffningsvärdet vars summa jag inte vet i ditt fall.

Det kan tilläggas här att du givetvis kan ge din make hälften av vinsten i efterhand som gåva, skattefritt.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte, skicka gärna in en ny!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare